Ved 15-tiden onsdag 26. november begynte vi å motta automatiske feilrapporter fra SMS-leverandøren om at innkommende meldiner ikke kunne leveres til Transponder. Vi startet feilsøking og identifiserte en mulig feilkilde som førte til timeout ved mottak av meldinger til Transponder.
Etter at noen meldinger ikke kunne tas i mot i Transponder, var det ikke lenger noen spor i loggene etter flere leveringsforsøk frem til SMS-leverandøren restartet ett av sine systemer kl. 18:55. Umiddelbart etter restarten begynte det å strømme inn meldinger til Transponder, men dessverre så fikk Transponder levert duplikater for 72 av de innkommende meldingene.
Vi samarbeider med SMS-leverandøren om å identifisere rot-årsaken til duplikatmeldingene, og vi stoler på at systemet som genererte duplikatmeldingene blir korrigert. Timeout-feilen som trolig var utløsende årsak, er allerede korrigert i Transponder. Vi kommer også til å implementere duplikat-detektering i Transponder slik at innkommende meldinger som forsøkes levert flere ganger til Transponder kun blir registrert én gang.
Noen få Transponder-brukere har fått duplikat-varsler i epost/sms, og vi beklager dette på det sterkeste.
Oppdatering: Vi har i dag, 27. november, gjort endring i Transponder slik at eventuelle feilsituasjoner som medfører duplikate kall fra SMS-leverandør ikke lenger medfører duplikater i Transponder.